димитър маргаритов

Димитър Маргаритов.: „Проверките по Великден ще имат възпиращ ефект върху нелоялните търговци“

"Считаме, че едни такива комплексни проверки, които да обхванат и обозначаването на цените, и срока на годност на хранителните продукти и коректното отбелязване на всички приходи с оглед на данъчната политика, за мен ще има един превантивен и възпиращ ефект за онези търговци, които са решили, че могат да изкарат едни лесни пари на гърба на потребителите". Това каза в интервю за БГНЕС председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов.

Той обясни какви са проверките за нелоялни търговски практики в дните преди Великден. „Вече сме информирали нашите колеги от БАБХ и от НАП, както и колегите от Комисията за стоковите борси и тържищата, затова да обединим усилията си с идеята да извършим конкретни проверки преди самите празници, за да можем да видим дали пазарът е спокоен, дали към потребителите са правят опити за нелоялни практики. И целта е тогава, когато най-активно хората пазаруват, подготвяйки изкарването на тези празници всичко да е нормално, да е спокойно. Веднага трябва да кажа, че ние не можем да влияем пряко върху ценообразуването на основните продукти, които ще бъдат търсени през тези периоди“, сочат от КЗП.

По думите му основните продукти, върху които ще бъде фокусирано вниманието, са тези, които се предлагат сезонно за Великден. „Това са агнешкото месо, яйцата, но разбира се и другите стоки от първа необходимост, както и специално нашата комисия ще проследи евентуалните намаления и промоции за коректността на тяхното обявяване. Ако трябва да се върна съвсем малко назад във времето, ние установихме, че има случаи, в които клиентите очевидно са подмамвани да посетят търговските обекти, за да си закупят от там евтини продукти в някакъв период от време, а всъщност се оказва, че няма заредени количества точно от този продукт и по този начин потребителите прибягват до закупуване на нещо подобно, което в повечето случаи, е на доста различна цена“, каза той.

Той коментира информацията за голямо количество агнешко без документи в област Плевен. „Тук по-скоро колегите от БАБХ ще установят всички факти и обстоятелства и ще наложат санкции, ако нещо не съответства на изискванията. Нашата роля специално при продажбата на тези продукти и на агнешкото месо, е свързана с обозначаването на цените, с предлагането на тези продукти на точно определените за това места, а именно в търговските обекти, на пазарите. Може би тук трябва да отворим една скоба, но с доста важна препоръка към потребителите, да не се доверяват на различен тип амбулантна търговия, т.е. в микробуси, на улицата, на паркинги, където се предлага уж по-изгодно месо, което ние не знаем наистина дали разполага с всички документи, дали е годно за консумация. И дори понякога и самите цени първоначално обявени като много изгодни, могат да се окажат доста по-неизгодни, когато установим впоследствие, че сме били ударени в грамажа или други такъв тип практики, които много често се срещат, когато търговията не се осъществява в предвидените от закона места, а именно в търговските обекти и на пазарите. Там всеки производител, всеки търговец, би могъл да предложи продукцията си“, каза още Маргаритов.

Председателят на КЗП даде информация и за изтеглянето на шоколадови яйца от пазара, които също са актуален продукт по Великден. Той обясни, че по една общоевропейска система за обмен на информация за опасни хранителни продукти, администрирана от БАБХ, е имало уведомление от белгийските органи за безопасност на храните, че определен производител, от една много известна в света марка, сам е започнал дейност по изтегляне от пазара на някакви партиди, за които се предполага, че могат да бъдат с риск за здравето. „Това, което можем да кажем на потребителите, ако те са закупили такива продукти, могат да ги върнат, независимо в кой търговски обект и да получат обратно парите си. Считаме, че първо трябва да се вземе предвид тази информация да не се консумират въпросните продукти и второ, ако вече е направен някакъв разход за тяхното закупуване, могат да си възстановят тези средства“, заяви още той.

Маргаритов обърна внимание на пазаруването на хранителни продукти и доставката на храна за вкъщи. „Особено в последните две години това стана едно от най-предпочитаните средства за набавяне на продукти от първа необходимост покрай пандемията. После хората видяха, че това е един сравнително удобен начин. Тук е мястото да кажа, че специално по отношение на хранителните продукти, че при пазаруването им по интернет, потребителите нямат така нареченото право на отказ, т.е. да върнете храната просто защото не ви е харесала. Естеството на тези продукти е такова, че това няма как да се случи. Много важен момент – ако имаме забележки по отношение на качеството, по отношение на съответствието с това, което е било обявено в електронния магазин и това, което е доставено и особено със срока на годност, имаме всички онези права, които и когато пазаруваме в търговските обекти, в магазините за хранителни стоки. Можем веднага и трябва да се обърнем първо към търговеца – и ако той не реагира и към нас, и към колегите от БАБХ с цел да се направят необходимите проверки и да се предприемат действия. Съответната стока да бъде, ако е опасна за здравето, изтеглена от пазара. Ако има някакви други проблеми с качеството или със срока й – потребителят да бъде овъзмезден като я предостави на търговеца и съответно си получи обратно заплатените пари“, обясни Димитър Маргаритов.

Председателят на КЗП коментира пазаруването чрез интернет като цяло. „Да напомня няколко много бързи и важни съвета – да не се доверяват на всякакви места, от които могат да се предлагат стоки и услуги, да предпочитат пазаруването в онлайн магазини, които съдържат подробна информация както за това кой е търговецът, така и за всички разходи, които трябва да са описани подробно: цената на стоката, условията за връщането, за чия сметка ще стане това и всички други съпътстващи плащания, които могат да възникнат в процеса на покупка и поръчка и когато все пак решат да пазаруват от социални платформи или от медии, които по-скоро имат характер на споделяне на информация, да знаят, че често пъти там не се предлагат стоките от търговци, а от потребители на тези социални медии и това значително намалява интензитета на защитата, която тези хора, като купуват, имат като потребители“, заяви още той.

Маргаритов даде разяснение и за проверката за паниката с цената на олиото и бензина. „Това бяха задълбочени проверки от наша страна, като основната цел беше да установим отново коректното оповестяване на актуалните цени, както и да видим дали там, където са били правени на пръв поглед изгодни оферти за промоции и такива периоди към потребителите, търговците са спазили обещанията. Отделно от това обаче ние забелязахме как в тези няколко дни първоначално с горивата и после с олиото, чрез използване на социални мрежи, се нагнети едно изкуствено напрежение. Не знам каква точно е била целта, това ще го установяват и други компетентни органи, но хората се подведоха по това, че е възможно да се изчерпат количества от определени продукти, както и това да доведе до тяхното рязко поскъпване. Виждаме, че в международен план има повишаване на цените на почти всички стоки, особено на някои, но това са търговски и пазарни механизми. Не бива към тях да се добавят и то изкуствено такива механизми, които влияят и върху потребителското поведение и върху пазара съответно, но нямат никаква обективна стойност и измерения. Видя се, че първо при горивата, после и с олиото – има достатъчно налични количества от тези стоки. Веднага след като бяха предприети контролните дейности и от наша страна, но и от другите колеги, които проверяваха, се стигна до едно стабилизиране на цените. Държавните органи излязоха с официална информация, от която недвусмислено беше категорично потвърдено, че риск от изчерпване на количествата няма“, заяви още Димитър Маргаритов. Той посъветва хората, имайки вече този пример, да не се доверяват сляпо на подобен тип послания и напрежение, което се нагнетява и да са спокойни, че има мерки, които са предприети за осигуряване на необходимите количества и за избягване на рязкото поскъпване.

Димитър Маргаритов обяви, че предстои сега по Великден и веднага след това активизирането на летния туристически сезон. Той обърна внимание, че в план-програмата за КЗП са заложени проверки за готовността на туристическите обекти да посрещнат първите туристи. „Там, където в минали години сме установявали някакви нарушения, ще бъдат първите ни проверки, да видим дали всичко отговаря на изискванията на закона, за да не се стига до там, че хората да бъдат разочаровани след като вече са отишли там, където са избрали да почиват, а по-скоро отново като превенция, отново като един знак и към потребители, и към търговци, че трябва условията, които са предвидени в закона, да бъдат спазвани стриктно. В противен случай, разбира се, ще има санкции“, коментира още Димитър Маргаритов.