Антикорупционният фонд (АКФ) публикува първия епизод от новата си поредица „Блатни истории от Варненското езеро“. 435 милиона лева е стойността на най-голяма държавна инвестиция в пристанищна инфраструктура за последните 50 години – удълбочаването на плавателните канали до пристанище Варна-запад. Чрез инхаус процедура в нарушение на закона тези пари преминават от държавното дружество „Пристанищна инфраструктура“ към държавното дружество ТСВ ЕАД, което за 130 години съществуване е построило стотици километри релсов път – и нито един канал.
Поради липса на капацитет ТСВ ЕАД, без обществена поръчка и в нарушение на закона, превъзлага удълбочаването на частния консорциум „ЕС Билд“, който на свой ред го превъзлага на регистрираната в Калининград руска компания „Гидрострой“. Договорите между изпълнителите в тази порочна схема на превъзлагания се оказват една от най-строго пазените тайни в държавата.
Остават отворени въпросите как така проектът за удълбочаването се е изготвял в хода на изпълнението му? И възможно ли е технически удълбочаването да се случи? Или 435-те милиона лева просто са потънали в пясъците на Варненското езеро?
Предистория:
Според АКФ ДППИ е нарушило Закона за обществените поръчки (ЗОП), като е възложило „ин-хаус“ изпълнение на удълбочаването на плавателните канали на държавното дружество „Транспортно строителство и възстановяване“ ЕАД (ТСВ ЕАД), въпреки че е било ясно, че ТСВ ЕАД няма капацитет да извърши подобни услуги, а предметът му на дейност е съвсем различен. В последствие в нарушение на закона ТСВ ЕАД превъзлага дейността на частни изпълнители за сума от 393 милиона лева.
Разследването по случая започва през 2019 г. по повод решението на правителството на Бойко Борисов да отпусне 220 млн. лева на ДП „Пристанищна инфраструктура“ за удълбочаване на плавателния път в цялата акватория на пристанище Варна.
Вместо да организира обществена поръчка ДППИ възлага дейността чрез „ин-хаус възлагане“ на „Транспортно строителство и възстановяване“ (ТСВ ЕАД), дружество с което ДППИ споделя общ принципал – министъра на транспорта. ТСВ ЕАД обаче не извършва и не разполага с капацитет за извършване на драгажни дейности за увеличаване на дълбочината на морски пътища и възложените му услуги не са предмет на неговата дейност. Основната дейност на ТСВ ЕАД е реконструкция на жп пътища, ремонт, текущо поддържане, изкопно-насипни работи за нови жп линии, трамвайни и тролейбусни линии.
Поради липсата на капацитет ТСВ ЕАД превъзлага дейността на консорциума „ЕС Билд“, като сключва договор на стойност 393 милиона лева, от които до момента са платени почти 370 милиона. ТСВ ЕАД сключва договори и с други изпълнители на стойност 43 милиона лева. Вместо от „ЕС Билд“ в крайна сметка дейността във Варненското пристанище е извършена от специализирани руски кораби дълбачки, собственост на компанията „Гидрострой“, регистрирана в Калининград. Липсва публична информация за договора, сключен между ТСВ ЕАД и „ЕС Билд“, както и за договора между „ЕС Билд“ и „Гидрострой“. Нещо повече, 100 % държавното ТСВ ЕАД отказва информация за тези договори дори на принципала си – министъра на транспорта.
„За да е законосъобразно ин-хаус възлагането, е било необходимо ТСВ ЕАД доказано да разполага с необходимите ресурси и капацитет за изпълнение на възложените му дейности. При ин-хаус възлагане законът не предвижда възможност за превъзлагане на дейността (изцяло или частично) на други изпълнители“, коментира Даниела Пенева, правен експерт в Антикорупционния фонд. „В нарушение на закона възложената на ТСВ ЕАД дейност е превъзложена, при това многократно, и изпълнителят по договорите практически е заменен, поради което възникват основателни съмнения за законосъобразността на възлагането, изпълнението и контрола.“
И ТСВ ЕАД на свой ред нарушава Закона за обществените поръчки, като сключва договор с консорциума „ЕС Билд“ отново без да организира обществена поръчка, а чрез „прилагане на вътрешни правила“ и избор на изпълнител от специално изготвен за целта списък.
„Подобно възлагане е още едно грубо нарушение на ЗОП“, заявява Даниела Пенева. „ТСВ ЕАД е публичноправна организация, която е задължена по закон да провежда обществени поръчки, когато възлага строителни дейности. Това не може да става чрез вътрешни правила и избор на изпълнители от „списък“. На практика след превъзлагането от ТСВ ЕАД нямаме информация колко са на брой подизпълнителите и сключените договори по веригата, докато се стигне до действително изпълнилото дружество „Гидрострой“. Нарушенията при прилагането на ЗОП налагат извършване на проверка и проследяване законността на всички основания за финансови преводи по проекта.“
Такава проверка е още по-наложителна предвид данните в публичното пространство за това, че липсва техническа възможност за завършване на удълбочаването на канала. Проектът не включва удълбочаване на входа на канала, при Аспаруховия мост, нито удълбочаване на кейовите места при пристанището, които изискват изготвяне на проекти по брегоукрепване и допълнително финансиране. По време на изслушването му в парламента министърът на транспорта Николай Събев информира, че работата по удълбочаването е завършена до пристанището на ТЕЦ „Варна“, собственост на почетния председател на ДПС Ахмед Доган, но не и до останалите 15 терминала.
По-нататъшно удълбочаване към терминалите във Варненското езеро, включително към пристанищен терминал Варна-Запад, е технически невъзможно предвид наличието на подводни комуникации и геологията на дъното, която не позволява преместването им. Тези данни поставят под съмнение целесъобразността на проекта.
„Сезираме министъра на вътрешните работи, като настояваме да бъдат събрани доказателства и да се установи дали са налице нарушения или престъпления във връзка със сочените обстоятелства“, заявява Бойко Станкушев, директор на Антикорупционния фонд.
“Изпращаме сигнал и до Народното събрание с искане народните представители да сезират Сметната палата за извършване на пълен финансов одит, доколкото има информация за финансови нарушения. Резултатите от проверката ще изяснят законно ли са направени плащанията по проекта и ще могат да се ползват включително при обосноваване на преценката дали има данни за престъпления. Ще информираме гражданите своевременно за институционалните реакции на сигнала ни.“