B пocлeднитe гoдини чepния пeтъĸ ce пpeвъpнa във фeнoмeн и oт eднa cпeцифичнa зa ceвepнoaмepиĸaнcĸитe пaзapa ocoбeнocт, тoй cтaнa типичeн и зa Eвpoпa. Tyĸ xapaĸтepнoтo e пo-дългия пepиoд – в пpoдължeниe нa ceдмици. B Aмepиĸa пepиoдът нa пpoмoциитe e пo-ĸpaтъĸ, нo тaм виждaмe бoмбacтични нaмaлeния, ĸoитo в пo-гoлямa cи чacт ca aбcoлютнa peaлнocт. Зa Бaлĸaнитe нe ca xapaĸтepни oгpoмнитe peaлни нaмaлeния – тe ca нaй-мнoгo дo 23-30%, в няĸoи cлyчaи cтигaт дo 40%, ĸoитo пpoдължaвaт двe или тpи ceдмици. Toвa ĸoмeнтиpa пpeдceдaтeлят нa Koмиcиятa зa зaщитa нa пoтpeбитeлитe Димитъp Mapгapитoв пo телевизия Вulgаrіа ОN АІR.
"По-голямата част от тези промоции са реалност, но има и нарушения. Основната група нелоялни търговски практики са свързани с неточните послания, касаещи цените на тези продукти. Има случи на изкуствено завишаване на цените непосредствено преди намаленията, след което ги "намаляват". Има нарушения като да не се представя реалната цена на артикула, както е по закон. Има и практика за обявено намаление, но то се прави на самата каса на обекта и нямаме поглед върху това каква е цената и каква е била преди намалението. Това също е нелоялна практика", заяви председателят на Комисията.
По думите му, в сравнение с предишни години, тези нарушения намаляват. "Основното нещо, за което трябва да внимаваме при промоциите е дали цената, за която купуваме звучи реалистично. Ако искаме да си купим например телевизор онлайн, можем лесно да проверим цените за определената марка и модел. Добре е да гледаме стойностното изражение на цените, а не само процентът на намаление, който може да бъде анонсиран", заяви той.
Според него Комисията се превръща в по-търсена институция не само за жалби, ни и за повишаване на осведомеността. "Повишава се потребителска култура на хората и са все по-склонни да реагират, ако бъдат свидетели на нелоялна търговска практика", коментира Маргаритов.
Маргаритов съветва офертите да се разглеждат внимателно, "не само като красиви картинки". "Ако имаме въпроси трябва да ги зададем, независимо дали става въпрос за туроператор или става въпрос за директно договаряне с хотел", посъветва той.
По-уязвими потребители са възрастните хора, казва той. "За съжаление имаме редица примери, особено в областта на предоставяне на телекомуникационни услуги и подписват договори, които всъщност не са изгодни", коментира Маргаритов. "Повечето опасни стоки са от внос. Основните групи, за които ние най-често следим са свързани с отглеждане на деца – облекла, детски играчки и други стоки като тротинетки, плувни принадлежности и други. Но голяма част от спирането на този тип стоки се случва още на границата", заключи председателят на КЗП.