Екип от военни прокурори и следователи, съвместно със служба „Военна полиция“, започва разследване за установяване причините и обстоятелствата за възникнал инцидент с учебно-боен самолет L-39 ZA в авиобаза „Граф Игнатиево“ в обедните часове на 13.09.2024 г., съобщиха от прокуратурата.
За образуваното досъдебно производство е информиран и.ф. главен прокурор Борислав Сарафов. Предстои извършването на оглед на местопроизшествието, установяване и разпит на свидетели, както и на всички длъжностни лица, съпричастни към планирането, осъществяването на тренировъчния полет, поддръжката на летателната и наземната техника.
Ще бъде иззета цялата документация, относима към случая. Предстои назначаването и на множество експертизи.
Към момента не са ясни причините, довели до фаталния инцидент. Според експертни коментари, изтребителят L-39ZA Albatross е високоманеврен реактивен учебно-боен самолет, предназначен за първоначално и специално обучение, както и за усъвършенстване на летателните умения по бойно използване.
Този тип самолети се управляват винаги от двама души – пилот и инструктор. Създаден е в бившата Чехословакия с цел да замести учебно-тренировъчния самолет L-29 Delfin. Под ръководството на инж. Ян Влчек конструкторски колектив разработва прототипа на L-39 Albatros, който прави първия си полет през 1968 г., а серийното производство започва през 1974 година.
Българските ВВС поръчали 36 от тези самолети. Те започват да пристигат от 1986 г. в Трети учебно-боен авиационен полк в Каменец. Официално полкът приема на въоръжение тези машини през 1987 г. заедно с тренажор TL-39, който е монтиран на летище Долна Митрополия.
Самолетът е с по-големи възможности, има характеристиките на лек боен самолет с голям диапазон от бойно използване за непосредствена поддръжка на войските благодарение на своето бордово и окачваемо въоръжение. С него отначало основно летят курсантите, на които им предстои назначение в ударната авиация. След спирането на полетите с МиГ-21ПФМ на летище Каменец през този самолет преминават бойната си подготовка всички обучаващи се пилоти в България. След бракуването на част от L-29 ”Делфин”, L-39 ”Албатрос” постепенно се превръща в основен учебен самолет не само в рамките на ВНВВУ, но част от машините са разпределени в бойните подразделения. Този факт е възможен с доставката на 18 машини през 1990 г.
С такъв самолет е допусната само една катастрофа. Тя се случва на 2 октомври 1990 г., когато при полет в двойка на малка височина, за да не удари водача, курсантът във водения самолет рязко отнема ръчката за управление на двигателя и я поставя на „Стоп“. В резултат на това двигателят спира. Заради малката височина двамата летци – курсант и инструктор, не успели да катапултират и загиват. От общо 35 такива самолета една част са продадени, а 12 са останали на въоръжение във ВВС.