Антония Коцева
През февруари Софийската районна прокуратура привлече към наказателна отговорност 35-годишният скитник с прозвището Червения пират по обвинение за заплаха с убийство срещу магистрати. IT-клошарят, който е с психически отклонения, е обвинен, че изпратил до различни институции множество електронни съобщения, съдържащи закани с убийство спрямо магистрати и обидни квалификации, “посветени” на политици и други публични личности.
През 2016 г. Окръжната прокуратура в Пловдив повдигна обвинение на бездомник за подпалването на Тютюневите складове, които са паметник на културата. След този случай бяха задържани и други клошари за палежи на няколко други сгради паметници на културата в центъра на София. А наскоро разследване на BIRD показа, че собственик на т.нар. “златен паркинг” край Видин е обикновен шофьор на заплата във фирмата “Минстрой Холдинг” в Северна Македония.
Данните стават факт броени дни след като
ДАНС и НАП обявиха, че започват проверки на буферните паркинги по границата.
Според разследването този шофьор – Горанчо Цветковски, е инвестирал 500 000 лв., за да купи фирмата, която е придобила земята за паркинга до границата във Видин. След това е вложил още пари за асфалтиране, съоръжения и служители, за да развие сериозен бизнес там. В същото време обаче Горанчо продължава да върти “геврека” и да не слиза от камиона с дни и седмици, което си е повече от налудничаво – да упражняваш толкова тежък и нископлатен труд, въпреки че си милионер…
Миналата седмица се случи неизбежното – превозвачи от Турция и Гърция
започват да търсят алтернативни маршрути за заобикаляне на България.
Причината – на границата се извършва задължителна дезинфекция, която струва скъпо и отнема много време.
Шофьори сигнализираха, че престоят на частните паркинги не може да бъде избегнат, а таксите са високи и са различни за български и чуждестранни камиони – 15 лева или 25 евро.
Ремонтите и стълпотворенията от десетки хиляди леки автомобили в туристическия сезон вдигат допълнително напрежението. По тази причина Националната агенция по приходите и Държавната агенция “Национална сигурност” миналата седмица започнаха проверка на буферните паркинги на границата.
Заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков коментира пред медиите, че подобни проблеми като видинските е имало и край Русе, но там е намерено решение и в кратки срокове този модел ще бъде приложен и на „Дунав мост 2“.
Преди два месеца в парламента от “Възраждане”
се опитаха да повдигнат въпроса за изнудването на шофьорите
и бяха изнесени данни, че светофарът на моста свети постоянно в червено и така камионите са принуждавани да влязат в паркинга на “Данубия Логистик Видин”. От партията на Костадин Костадинов предупредиха, че “здрави момчета” са завладели и буферните паркинги на граничните пунктове “Лесово” и “Капитан Андреево”. Регионалният министър обаче отказа да се занимае с въпроса, защото не бил от нейната компетентност.
От Антикорупционния фонд пък обясниха пред медиите, че проблемът с тези частни паркинги съществуват от десетилетия. Таза схема първо е била въведена на границата с Турция при „Капитан Андреево“, а после и на границата с Румъния. Най-интересното обаче е, че този филм се снима под носа на МВР, защото
куп полицаи редовно съдействат на честните охранители по тези паркинги.
Още по-скандално е, че теренът за изграждането на частния паркинг при русенския „Дунав мост“ е общински и е предоставен безвъзмездно за срок 30 години, както твърди Антикорупционният фонд.
Заради тези порочни модели, от които не можем да се отървем от десетилетия, страната е заплашена с изолация от международните превозвачи. През февруари румънски шофьори се разбунтуваха заради блокирането на камиони на българската граница и настояха като крайна мярка
Румъния да се отдели от България в процеса на присъединяване към Шенген.
Служебното правителство не е особено активно по въпроса, защото при обсъждането на проблема в Министерски съвет бяха обещани мерки, но и бе посочено “значението на буферните паркинги за облекчаването на трафика около ГКПП-тата”. Така очевидно няма да ни се получат нещата.
Въпросът е защо от чужбина трябва да ни заплашват, че ще заобикалят страната ни, при положение, че преди това много български шофьори са се оплаквали от същото, за да започнат проверки? Съвсем друг е въпросът дали тези проверки ще решат проблемите. Отговорите обаче ги няма, а и да ги получим, те едва ли ще доведат до общественополезна промяна.