лупа

Под лупа: какво могат новите полицейски BMW-та?*

Покупката на 35 броя BMW M340i Туринг xDrive за българската полиция вероятно ще бъде най-обсъжданата автомобилна новина за годината у нас. Според конфигуратора на официалния сайт на марката цената на потентната „баварка“ в това изпълнение стартира от 137.900 лева – сума, за която спокойно могат да се купят две турбобензинови комбита от по-нисък клас. Но ако родните пазители на реда успяват да противодействат адекватно на нарушителите с други много по-бързи автомобили и да намалят пътно-транспортния травматизъм, инвестицията би заслужавала. Имат средството, да видим как ще го използват…

Кокпитът на Серия 3 е последен писък на техниката – с т.нар. BMW Curved Display и BMW Operating System 8.5
На пистата Contidrom комбито ни смая с динамика, близка до тази на спортен автомобил

Сега обаче ще се фокусираме върху самия модел, който сме имали възможност да тестваме: M340i xDrive е върховата бензинова версия на Серия 3. Ако искате повече мощност, ще трябва да се преориентирате към М-ките. 6-цилиндровият мотор с работен обем 3 л, който се грижи за задвижването, генерира 374 к.с. – естествено, с помощта на турбо. BMW ограничава максималното темпо при M340i на 250 км/ч. Тази максимална скорост се достига от „бавареца“ без никакви  усилия – спринтът от 0 до 100 км/ч отнема само 4,6 секунди (според нашия тест – дори 4,4). От спряло положение до 200 комбито се изстрелва за 16,2 секунди. Въпреки теглото си от 1,8 тона BMW-то се характеризира с върхова еластичност (60-100 км/ч за 2,3 сек, 80-120 км/ч – за 2,8 сек). Да, в редиците на МВР никога досега не е имало флотилия от толкова бързи „патрулки“! Освен в битката с нарушителите, тези машини биха могли да се окажат много ценни за специфични задачи – например транспорт на органи.

Управлението на автоматика става от този малък палец. На същата конзола при полицейските автомобили са и бутоните за сигналната уредба

A как ще се отрази разходът на джоба на данъкоплатците? Според официалните данни средната консумацията на машините е около 8,1-8,8 л/100 км по цикъла WLTP. При нашия тест постигнахме 9,4 л/100 км (7,4 – в икономичен цикъл, 13 – при спортно шофиране). Роля за това постижение в голяма степен играе брилянтно превключващата 8-степенна трансмисия на ZF – нейните предавки можете да сменяте и с лостчета на волана.

Германските полицаи също разполагат с BMW Серия 3 Туринг от същото поколение – те обаче имат сериозен повод да завидят на българските си колеги, защото при тях са избрани версии 320d – т.е. с 2-литрови дизели. Впрочем дори и главните герои в хитовия сериал „Кобра 11“, които разчитат на „тройка“ от същото моделно поколение, също не карат толкова мощна модификация!

6-цилиндровият двигател с 340 к.с. е част от система „мек хибрид“ в комбинация с електромотор с 11 к.с.

В притежаващия нови фарове и нова задна броня след фейслифта M340i xDrive беше запазен редовият 6-цилиндров двигател с 48-волтова система – тази комбинация превръща модела в „мек хибрид“. Както и допреди, неговата мощност беше запазена – 374 к.с., като за спонтанните спринтове му помагат 11 к.с. от електромотора. Максималният въртящ момент е 500 нютонметра, а серийното задвижване е двойно – т.е. циркулиращите из Facebook мемета за майтап, че новите „патрулки“ нямало да стават за зимата, са пълна глупост. Нещо повече – за брилянтното пътно поведение допринасят разпределението на масата между предната и задната ос в съотношение 50/50, както и спортният диференциал. Всичко това прави машината изключително приятна за шофиране – не би било преувеличено, ако заявим, че това е най-динамичното по отношение на пътното управление комби на BMW (с изключение на М-моделите).

Нашата колега се чувства удобно на задната седалка. Пасажерите с белезници обаче надали ще оценят мястото за коленете и главата…

Родните полицаи ще се наслаждават на изключително модерен кокпит – сега място там е намерил така нареченият Curved Display. Леко извитият дисплей включва 12,3-инчов монитор зад волана и 14,9-инчов централен дисплей. Естествено, системата поддържа Android Auto/Apple Carplay. Надали обаче униформените ще имат нужда да си пускат Waze на нея… Управлението в кокпита става или от тъчскрийн, или чрез добре познатия iDrive-контролер. На практика конвенционално арматурно табло с физически уреди няма – пред погледа на шофьора има само дисплеи. При това автомобилът разполага дори с гласово управление с изкуствен интелект – то се задейства след командата Hey BMW. Така че в новите си служебни коли служителите на МВР ще могат да се възползват от върхови технологии. Това важи и за системите за сигурност: серийното оборудване включва предупреждение за удар отпред, Intelligent Speed Assistance, асистент за паркиране, камера за обратно виждане и асистент за движение на заден ход.

Багажникът с обем от 500 до 1510 литра осигурява щедро пространство за оборудване като шипове, конуси и т.н.

Извод

В редиците на МВР никога не е имало флотилия от по-бързи 4-колесни средства за борба с престъпността. BMW M340i Туринг xDrive спокойно може да бъде определен като автомобил-мечта – защото е много повече от комби в средния клас. Надяваме се и нарушителите да получат необходимия респект от него – и изобщо да не се опитват да принуждават униформените да ги преследват.

Тестваната от нас „цивилна“ версия на M340i xDrive Tуринг струваше близо 165 хил. лева

__________________

* Текстът е публикуван в Auto Bild България. Публикуваме го без редакторска намеса.