Вчера (5 юни) вътрешният министър Калин Стоянов се похвали, че работи активно по двата си основни приоритета. Първо, трайно е овладял миграционния натиск, и второ – за овладяването на произшествията на пътя е направил най-важното – може да предаде ключовете на първите 86 патрулки (от общо 462 лъскави возила), купени по обществена поръчка със средства от Фонд „Безопасност на движението по пътищата“.
Припомняме, че в този фонд се събират парите от електронния фиш (серия „К“ за скорост) – накратко, каралите с превишена скорост си плащат глобата и после с парите им полицаите си купуват нови автомобили.
От информацията в сайта на вътрешното министерство става ясно, че
35 от новите автомобили са високоскоростни, 200 са леки, а 227 – високопроходими.
В автомобилите, които ще са на територията на София, ще има и ПОС терминали, така че нарушителите да плащат наложената глоба по банков път. От 13 юли още 300 такива устройства ще бъдат поставени и в автомобилите на пътна полиция в страната, уточнява Калин Стоянов.
Новината е илюстрирана с девет снимки – на две от тях се виждат всичките 86 автомобила, снимани с дрон.
Ден по-късно социалните мрежи завряха. Мнозина, като познатият водещ Митко Павлов негодуваха, че парите им отиват за BMW M340i xDrive с 3.0-литров бензинов двигател, докато те
години наред трябва да събират капачки, кенове и бутилки,
за да осигурят поне част от средствата за детски линейки, хеликоптери и кувьози, защото… държавата изнемогвала от бюджетни недоимъци.
В публичното пространство се появи и сумата от 33 745 470 лева, която е заплатена за новите автомобили. Заваляха въпроси дали това е най-спешният разход за държавния бюджет. Появи се и противоположното мнение – че не е редно да се противопоставят различните необходимости на държавата и че пътните полицаи от години са чакали новите возила, които ще им помогнат да си вършат по-качествено работата.
Да, безспорно е, че не трябва да има противопоставяне, но също така не е редно постоянно да си повтаряме поговорката: „На гол тумбак – чифте пищови!“ Така че въпросът
не е до противопоставянето, а до приоритетите,
поставени уж на база сериозни проучвания.
Защото и за решаването на проблема с кувьозите проблемът не е само да се извадят едни 2 млн. лева – след дъжд качулка. Да припомним, през май 2019 г., точно преди предишните избори за Европейски парламент, се появи информация, че държавата ще поръча 40 кувьоза за 600 000 лева.
Очаквано – от „Капачки за Бъдеще“ попитаха къде точно ще отидат тези кувьози, тъй като те от доста време работят по казуса и имат най-точната информация къде от какво има нужда. Припомниха, че още през 2017 г. с
финансиране по Норвежкия финансов механизъм са закупени 132 кувьоза,
дарени на 33 големи болници в областните градове, а от самата благотворителна организация за две години – от 2017 г. до 2019 г. са успели да подменят с акциите си 22 кувьоза в по-малки болнични заведения.
От „Капачки за Бъдеще“ тогава предложиха да предоставят информация на здравното министерство, но
оттам подминаха предложението им с високомерно мълчание.
В този ред на мисли, да припомняме ли с колко нови патрулки са се обзавеждали полицаите на МВР през последните години? Да припомняме ли, че по Плана за възстановяване и устойчивост също са предвидени 80.2 млн. лв. за подмяна на автопарка на МВР, която трябваше да се случи в периода 2021-2023 година? Или ще харчим народна пара в тази посока, докато докараме нещата до единствения им логичен край – всеки униформен със свой персонален автомобил, всеки цивилен – с по два?