Антония Коцева
Няма да открием топлата вода, като кажем, че положението с жп-то у нас е тежко не само заради древните влакове, които често са мърляви и студени, а и заради това, че хората от доста време ги ползват единствено в краен случай. Никой вече не се изненадва, когато влака му закъснее с 15-20 минути, защото няма локомотив и “просто” не може да отлепи от Централна гара. Иначе железопътният транспорт е един от най-чистите и приятни начини на придвижване. Не у нас, разбира се.
БДЖ бяха умишлено или неволно съсипвани с години, като бяха оставени на самотек. Средната вързаст на подвижния състав е 40 години.
През април, миналата година – с 8-месечно закъснение – служебният транспортен министър Христо Алексиев обяви поръчките за купуване на 7 двуетажни мотриси, 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул и 18 маневрени локомотива, финансирани със средства по Плана за възстановяване и устойчивост и с бюджетни пари.
През юни 2023 г. четирите обществени поръчки за доставка на нов подвижен състав за нуждите на “Българските държавни железници”, обявени от служебния кабинет, бяха прекратени от новото правителство. Причината бе, че
трябва да се направи ревизия и промяна на условията по тях,
за да се допуснат повече участници и да се гарантира последващата поддръжка на доставените влакове. Според заявката на обществената поръчка, новите влаковете ще се движат със скорост до 200 км/ч, ще имат капацитет от минимум 300 седящи места, а поддръжката им е гарантирана за срок от 15 години. Условията в търговете обаче бяха силно критикувани и дори определени като ограничителни или лобистки
Тогава бе съобщено и още нещо – че след ревизията и корекциите, новата обществена поръчка ще бъде обявена до месец. До края на годината обаче всички големи процедури по ЗОП за закупуване на нови пътнически влакове си останаха “на трупчета”,
блокирайки по този начин сделки на стойност 2.7 млрд. лева.
В понеделник (22 януари) Министерството на транспорта ще обяви коригираната обществена поръчка за покупка на 35 електрически мотриси.
Ден по-рано (неделя, 21 януари), в интервю за БНР транспортният министър Георги Гвоздейков обясни, че жалба на един от участниците до Комисията за защита на конкуренцията е провалила предишната процедура. А отворената от служебния кабинет процедура, е била спряна от самия него, защото се старае да спазва закона. Прогнозната стойност на поръчката е била 1.1 млрд. лв. без ДДС, а финансирането – по Плана за възстановяване и устойчивост.
“Преработихме спецификациите, опростихме условията, тъй като очевидно залагайки по-рестриктивни условия, затрудняваме производителите, а това ще се отрази на цената и времето за производство”, каза Гвоздейков и увери, че забавянето не носи рискове от загуба на финансиране.
Той уточни, че
до края на януари – началото на февруари
ще бъде избран изпълнител по друга жп поръчка – за доставка на 20 едноетажни електрически влака тип пуш-пул. Гвoздeйĸoв пpoгнoзиpa наскоро, чe aĸo дo 2027 г. ce cлyчaт вcичĸи плaниpaни пoдoбpeния нa жeлeзoпътнaтa инфpacтpyĸтypa в Бългapия, oт Coфия дo Бypгac c влaĸ щe мoжe дa ce cтигнe зa oĸoлo тpи чaca и пoлoвинa.
През 2021 г. инжeнep Kpacимиp Πaпyĸчийcĸи, гeнepaлeн диpeĸтop нa Haциoнaлнa ĸoмпaния “Жeлeзoпътнa инфpacтpyĸтypa”, беше казал нещо такова: дo 2024 г. тpябвa дa ca изгpaдeни oтceчĸитe oт Дpaгoмaн дo Cвилeнгpaд и oт Coфия дo Бypгac, а рeaлнoтo вpeмe зa пътyвaнe от София до Бургас тpябвa бъдe тpи чaca и пoлoвинa. Е, 2024 г. мина и замина, но
железницата до Бургас все така си се таралянка по 7-8 часа.
В най-добрия случай…
Решението на Транспортното министерство да опрости условията за обществените поръчки, за да има повече кандидати, е добро. Още по-добре обаче щеше да е, ако всичко започне да се случва наистина публично и прозрачно, за да не остане горчилката, че и това огромно забавяне е за едното нищо.
Съгласно Зелената сделка, ЕС е определил, че дo 2050 г. поне 50% oт тoвapитe и 25% от пътникопотока, ĸoитo в мoмeнтa са пo шосетата и магистралите, тpябвa дa бъдaт качени на жп вагони – товарни и пътнически. Може би наистина е крайно време да се освестим и да започнем с реалната подготовкат за този краен срок. Защото, ако продължим да се залъгваме с традиционните обещания за светло бъдеще, пак ще ни се стъжни. За кой ли път…