Институтът по пътна безопасност топи МВР за бездействие по трафика на дрога

Статистиката от специализираната акция на КАТ по пътищата срещу пияни и дрогирани шофьори отново е потресаваща – през вчерашния ден са хванати общо 26 водачи, качили се зад волана след употреба на алкохол и 14 техни надрусани колеги. От тях 11 са шофирали след употреба на алкохол от 0,5 до 1,2 промила, 15 – с над 1,2 на 1000, а петима са отказали да бъдат тествани. Под въздействие на наркотични вещества или техни аналози са засечени да шофират 14 души, а четирима са отказали да бъде тествани.

Данните потвърждават печалния извод на Института за пътна безопасност, който сочи, че все повече шофьори сядат зад волана под въздействието на наркотици. Института отчита, че от началото на годината загиналите в катастрофи са 82 души, което е с 10% повече спрямо същия период на 2022 година. Тенденцията за увеличаване на жертвите, тежко ранените и броят тежки ПТП се запазва и през тази година.

Отчетът на института, чийто Управителен съвет се ръководи от бившия шеф на КАТ Богдан Милчев, обаче издава политическите мотиви при анализа на пътната обстановка. Пример е сравнителният анализ на института, според който за периода 2020-2022 г. е констатирано увеличение на ПТП след употреба на наркотични вещества с над 90% спрямо 2020 година. Този извод е дал основание на ръководството на института да поиска от МВР по реда на Закона за достъп до обществена информация данни за заловените количества кокаин и амфетамини за периода 2020-2022 година.

Следва изключително критичен извод, че МВР нехае за трафика на дрога у нас и в сравнение с МВР правителството на Бойко Борисов направо проявява престъпно бездействие. Експертите на института се мотивират с предоставените от МВР данни, според които през 2021 година заловеният кокаин е 2,8 кг. при 863 кг. през 2020 година. През 2022 година заловеният кокаин е едва 10,8 кг., при заловените амфетамини положението е същото. Данните показват, че през 2021-2022 година разкриването и залавянето на наркотици в България не е било сред приоритетите на МВР, е изводът на авторите на въпросния доклад.

Стъпвайки в сферата на борбата с наркотрафика, Институтът за пътна безопасност поискал информация за заловените количества наркотик на границата и от Агенция „Митници“. Предоставените данни сочат, че през последните две години заловеният на границата наркотик е с около 90% по-малко от 2020 година.

И идва звездният миг на института, според който статистическата информация еднозначно показва, че през последните две години МВР и Агенция „Митници“ не противодействат ефективно на трафика и разпространението на наркотици. „Това създава условия за многократно нарастване на предлаганото количество наркотици на територията на България, спад на цената им, а от там и до повишаване на  употребата им, в това число и от водачи на МПС. Бездействието на политическото и професионално ръководство на МВР и Агенция „Митници“ има пряко отражение върху пътния травматизъм и увеличения брой жертви от ПТП спрямо 2020 година“, пишат експертите на института в доклада си.

Институтът за пътна безопасност настоява компетентните органи да извършат обективно и всестранно разследване по оповестените данни и установят касае ли се за престъпно бездействие на МВР и Агенция „Митници“ и чия е персоналната отговорност за това, пише в анализа му. 

Струва си да се припомни, че начело на УС на института е Богдан Милчев, който през 2011 г. бе назначен за шеф на КАТ-София, бивш началник на сектор „Охрана на масови мероприятия“ към отдел „Охранителна полиция“ в СДВР.  Той бе назначен на мястото на пенсионирания началник на КАТ Ваньо Стоевски, като тогавашният МВР-шеф Цветан Цветанов обясни, че причината за пенсионирането на ръководството на КАТ-София е липсата на контрол и нуждата от създаването на нов екип в дирекцията.

През 2014 г. обаче, по време на управлението на тройната коалиция БСП-ДПС- Атака, Милчев бе изпратен в резерва на МВР заради издаден фиш на тогавашния министър на вътрешните работи Цветлин Йовчев.  Фишът от видеоконтрола на МВР бил съставен на Йовчев през август 2013 година. Вместо документът да бъде платен, той попада отново в КАТ и дори е връчен на служителя, който го е съставил. В последствие глобата на стойност 100 лв. е платена от униформения. Милчев категорично се разграничил, като заявил, че това е станало без неговото знание.

По времето, когато Милчев е начело на КАТ са били извършени общо 28 проверки на дейността му по анонимни сигнали срещу него. Последната, след която той е освободен от длъжност, е заради съмнение в легитимността на дипломата му за висше образование.