От Асоциацията за електронна търговия изчисляват, че продажбите само в България са на стойност 2 милиарда и 400 милиона лева. На този фон онлайн услугите продължават да отчитат отрицателни резултати спрямо периода преди кризата.
Най-голям е ръстът при продажбите от онлайн супермаркетите за хранителни стоки – 100%. Следвани от спортните стоки и уреди, където ръстът е 80 на сто. При продажбите на електроника и компютри увеличението е 60%, съобщава Би Ти Ви.
Хората запазиха традицията от COVID кризата да плащат с карта. Все повече избират този начин за плащане без значение дали става въпрос за пълна количка с продукти или за 1-2 краставици.
В една търговска верига отчитат най-сериозно увеличение на плащането с карти през 2020 година. Тогава над 35% от оборота е минал през ПОС терминалите. Тенденцията се задържа и през тази година. През 2021 – вече надхвърля 37%. „Нагласата на хората, начинът им на пазаруване се видоизмени значително. Определено посещават по-малко магазина, но пазаруват повече. По-редки посещения – по-голяма сума при плащане“, казва Янислав Стойчев, главен финансов директор.
София държи първото място по плащане с карти, но, оказва се, че и в нея има квартали отличници. В магазините на хранителна верига в квартал "Изток“ и в баровския „Драгалевци“ през карти минава почти 50% от оборота. На опашката е „Дружба“ – под 22 на сто.
И макар че има разлика когато избираш хранителните продукти на място в магазина и от дивана вкъщи, тъкмо при електронната търговия с тях се отчита най-сериозен скок. „Потребителят вече не пазарува линейно – харесва си нещо и отива до магазина да го купи. той на практика прескача от една точка на контакт към друга. От едно устройство на друго устройство. Имаме онлайн продуктови категории, които бележат ръст от дори над 100% като продажбата на хранителни продукти. Има водещи онлайн супермаркети с около 250“, казва Жанет Найденова, Българска е-комерс асоциация.
За първи път оборота на електронната търговия у нас надхвърля 2% от БВП. Очакванията са да продължат да растат и плащанията с карти във физическите магазини.